Dag 9 en 10

30 april 2013 - Sarangan, Indonesië

Dag 9, we zitten in yokjakarta in Duta guesthouse. Vanochtend om half 9 vertrokken naar het paleis van de sultan Kraton. Indonesische gids die een beetje Nederlands sprak. Veel verteld over de politiek van Soeharto, daar was hij niet blij mee. Veel foto's gezien en geschenken die onze koningin Juliana had gegeven aan de sultan. Bijvoorbeeld ook cigaren en Delfts blauw. Er werd op een bepaald moment ook Javaanse muziek gespeeld. Het was een behoorlijk complex maar niet onwijs mooi. Wel heel toeristisch ook heel veel studenten, dus wij mochten op de foto voor de ....keer. Hier kwamen we Margrit en Paul tegen ( van verre reizen/purser en IBM medewerker).
Toen naar batik fabriek, heel mooi hoe dat gemaakt wordt, echt handwerk met speciale inkt. Er wordt hars of bijenwas gebruikt dat gaat over het geschilderde gedeelte heen en dan gaat het in een verfbad. Daar waar de was zit blijft de verf niet zitten. Vervolgens wordt de was er weer afgewassen in heet bad eb met mesje er af geschrapt .
Toen naar zilvermakerij. Wat een ontzettend priegelwerk om dat allemaal te maken. Het ziet er heel mooi uit maar wij vonden het niet iets om mee naar huis te nemen.
Toen in de avond naar restaurant gegaan waar ook de javanse dans werd uitgevoerd (Ramayana ballet).  Het eten vonden wij matig tot slecht. We vroegen een bananajuice te drinken, wij dachten koud, maar het leek wel de hele dag in de zon te hebben gestaan. De dans was heel mooi ging over Rama en Sinta, een soort Romeo en Julia verhaal. Was echt een mooi uitgevoerde voorstelling met mooie pakken aan en mooi opgemaakte spelers. Morgen vertrekken we om half 9 naar Salangan.

Dag 10
Vandaag om half 9 vertrokken naar tempel Prambanan.... Was heel mooi zeker net zo mooi als de Borobudur. We hadden een hele enthousiaste gids. Een oudere man die ook een boek had geschreven over de tempel en alle betekenissen van de afbeeldingen in de steen. Het zijn hindoeïstische tempels die het verhaal vertellen van Rama en Sinta. In de 9e eeuw zeiden ze al dat 2 kinderen genoeg is. Sommige afbeeldingen zijn behoorlijk sexueel  getint. Wel mooi gemaakt. Vanwege aardbeving in het verleden is er ook een heleboel beschadigd. Deze tempel had geen last gehad van de Merapi uitbarsting. Onze gids vond foto's maken heel leuk, dus het leek wel of we een huwelijksreportage aan het maken waren. Hij vertelde in ieder geval ook heel uitgebreid in het Engels waarbij je je weer goed moest concentreren.
Vervolgens verder gereden en gestopt bij een antiekmarkt, oftewel oude troep markt hihi.
Vervolgens naar een exotische tempel Sukh gereden, hier had Ferry zich veel van voorgesteld maar het viel 100% tegen. Een paar oude stenen en verder niets, het begon toen ook nog een beetje te spetteren. Doorgereden naar ons hotel Sarangan aan het meer. Locatie is schitterend maar wat een oude boel hier. Echt 50er jaren, daarna is er alleen nog een beetje geverfd. De enige luxe hier is de douche met warm water. We zitten hier samen, er zijn geen andere gasten. De kok heeft speciaal voor ons gekookt, saté Ajam en rundvlees.
Morgen weer vroeg op we vertrekken om 8 uur naar Bromo. We zullen hier lekker slapen, hoop ik, want het is hier doodstil.
Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Berend en Brigitte:
    30 april 2013
    Ha vakantiegangers, jullie laten die bouwwerken toch wel staan he☺. Moesten jullie helmen op omdat het zo gevaarlijk was. Het ziet er mooi uit, jammer dat het eten af en toe wat tegen valt.
    Ferry je bent toch niet jaloers he !!!
    groet Brigitte en Berend
  2. Does:
    23 mei 2013
    sorry voor de late reactie. Net dag 9 & 10 gelezen. Prambanan...heel mooi en de foto's van Ferry in een rok...geweldig! Ik denk dat jullie inmiddels al zo'n beetje op de terugreis zijn en dat het tijd wordt dat ik eens met Lenie naar Indonesie ga!
    Groeten, Raymond